Blöjfri

Vi har det bara bra här i värmen. Första veckan har mest gått åt till att träffa familj och vänner, men vi har iaf varit 2 dagar ut till havet. Selma har så roligt med sina kusiner. Vi märker oxå hur hon mer och mer börjar använda sig av arabiskan för att kommunicera. Idag har jag varit ute på souken (marknaden). Det var riktigt varmt och när vi skulle sätta oss i bilen för att åka hem så var det bokstavligen som i en bastu. Jag var nere på stan och lämnade in tyg hos en sömmerska, jag ska sy upp en traditionell "takcheta", dvs en festklänning.

För några dagar sen så var vi uppe i bergen hos Youssefs morbror. Han bor vackert till i Ainsfa, en liten by utanför Oujda. Skrutt var alldeles lyrisk över all djur som fanns är. Dom hade bla en 4 dagar gammal kalv. Hon jagade hönor, klappade kossor och red häst.

Selma har nu helt slutat med blöja. Jag sa till henne en kväll att vi skulle sätta på blöjan för natten, då sa hon. "Sema stor sej" "Bebis ha böja, Sema baaja tjosor" (= Selma är en stor tjej. Bebisar har blöjor, Selma bara trosor) Då bestämde jag att vi skippar blöjor hädanefter, hon är ju alltid torr i blöjan på morgonen ändå. Vi får väl använda plastadfrotté som backup. Fast det har vi då inte med oss så det får isf bli när vi kommer hem. En mindre bra grej är att hon äter mycket godis här nere, eller snarare klubbor. Hur ska man säga att hon inte får när hon har 9 kusiner som äter. Det är nog bara att borsta tänderna noga och köra igång med vanliga rutiner när man kommer hem igen.

Just nu är det siesta. Youssef och Selma ligger här brevid och sussar. Jag gillar den traditionen,kanske vi skulle införa den i Sverige oxå. Det värsta är att det skulle bli så långa arbetsdagar eftersom att man måste jobba på kvällen istället.

Har försökt att ladda upp bilder men vårt mobila bredband verkar inte fixa det...sorry =(
#1 - - Sofia:

Grattis på namnsdagen Sara! Oj så duktig hon är, stora tjejen. Kan tänka mig att det blir mycket bus med kusinerna. Längtar efter er! Kram

#2 - - Johanna:

Va roligt att höra av dig! Kollar ju bloggen varje dag, även fast jag vet att du knappast skriver varje dag :) Låter ju som ni har det hur bra som helst! Duktig hon är som slutat med blöja, kanske är bra att börja i den värmen. Måste ju bli ännu varmare med blöja. Får se bilder när ni kommer hem! Jag har 4 dagar kvar nu, sen SEMESTER!!! grattis från mig med! Kramar

Till top