Morgonbestyr- En dag i mitt liv, Del 1

Sommar och sol (och en hel del regn, vi är ju i Sverige)! Semestern ger inte mycket tid för bloggande. Vi har intensiva men härliga dagar. Har hunnit med att bada i havet i Norrmjöle, varit på Norrbyskär, i Klabböle och flera gånger i nya lekparken i Hedlundadungen. I veckan är syster, Sami och Adam här så det blir mycket syskon/kusinhäng. Tänkte några gånger framöver i bloggen dokumentera lite hur en dag ser ut för mig. Barnen växer och man glömmer fort, dessutom blir man "hemmablind" och man förstår inte riktigt hur intensivt det tidvis är. så här kommer DEL 1...
 
Någon gång vid 04.30 väcks jag första gången. Lina gallskriker halvt i sömnen -"Det är min!!!". Vill sedan komma över till vår säng vilket hon får. Ligger sen och smågnyr och vrider och vänder på sig tills hon väcker Yones som då också vill komma över. Ingen ska förstås lika närmast pappa utan helst på mamma. Även Yacob vaknar till efter ett tag varefter Youssef vänligen men bestämt ber honom lägga sig ner i sin säng igen. Osäker på under hur lång period detta utspelar sig eftersom jag slumrar mellan varven. Strax innan 07 går jag upp på toaletten, alla sover fortfarande! Passar då på att krypa ner i äldsta dotterns tomma säng, äntligen kan jag röra på armarna! Det dröjer inte länge innan Leila vaknar, efter en tur in i vårt sovrum ger hon sig på jakt efter den försvunna mamman och hittar mig fort, lite morgonmys innan vi hör att trion nu vaknat. Tänker att om jag är riktigt tyst så dom inte hittar mig så kanske jag kan få ligga och dra mig en liten stund. Snabbt är dock Leila framme och ropar -"här är mamma!". Sekunden senare sitter jag med 4 myssugna barn i en 80 cm säng. De har en förkärlek för att sitta på mig, så nära huvudet som möjligt är platsen dom bråkar om. Detta resulterar i en rumpa i ansiktet...
 
Klockan är nu kring 08. Youssef tar ner trillsen och jag kan göra mig i ordning i fred. När jag kommer ner i köket har dom nästan ätit upp sin gröt. Så fort jag stiger in genom dörren så utbrister dom "MAMMA" i kör och sedan ska dom inte äta mer. Youssef ber mig gå ut, så jag sätter mig med Leila i tvrummet en stund. Jag, Leila och Youssef äter sedan frukost. Under tiden har jag en trilling på vardera sida om mig som försöker komma upp i famnen. I bakgrunden spelas "hjulen på bussen" på youtube för sjuttioelfte gången. Ett misslyckat försök till att få trillsen att titta på tv en stund medan vi äter. Selma sover hos mormor och får en välförtjänt sovmorgon.
 
Påklädningsdags! På löpande band sitts det på toaletten, tvättas rumpor, händer, ansikte och borstas tänder. Vi ska låta som en traktor, motorcykel och moped samtidigt som vi borstar dom små gaddarna. Får blöta pussar när jag säger att nu är dom rena och fina! Alla ska spola i toaletten själva. Yacob försöker spola efter Lina som avger ett gällt skri. Leila sitter och tittar på TV under tiden. Yacob skriker till, Yones har tagit hans studsboll. Yones viftar med den retandes och springer sedan iväg med en gallskrikande Yacob efter. Lina äter tandkräm ur tuben. Upp på övervåningen för att hämta rena kläder, trillingarna efter. Youssef röjer bort efter frukost. Lina och Yones går in i Selmas rum. Föser ut dem då det, enligt Selma, är förbjudet område. In med dem i Leilas rum där Yacob är. Tillbaka till tvättstugan (som är överfull då vi som alltid ligger efter med tvätten) var är rena T-shirts? Yones kommer och frågar efter sin krokodiltröja, den är smutsig talar jag om. Detta godkänns inte och jag får ta hand om ett mindre utbrott. Letar fram krokodilkalsongerna istället och dem godtas trots att de fortfaranade är lite fuktiga efter tvätten. Leila kommer upp och är arg -"dom stökar ner i mitt rum!" Lina går till attack och drar henne i håret. Ett mindre slagsmål måste uppklaras. Fortfarande inga kläder på barnen. Tar första bästa i klädlådan och nu hoppas det glatt i vår säng medan jag klär dem en efter en. Dags att gå ner, alla vill bli burna ner för trappen. Säger att de får gå själva men ger upp när det börjar att tjutas "Mamma bäla!!!" i kör. Tar Yacob och Lina på varsin arm och får mysiga kramar. Jag säger "Jag tycker om er" varefter Yacob svarar "Jag tycker om godis". Jag ber Yones vänta. Går sen upp och hämtar honom. Dom är mästare i att vänta, något man helt enkelt lär sig som trilling. Det regnar ute. Vi bestämmer att vi ska gå ut ändå. Youssef hämtar regnkläderna. 6 av 8 hällor på regnbyxorna är av, måste komma ihåg att köpa nya! Påklädningen går hyffsat smärtfritt förutom att Yones stortånagel ramlar av. Tån har han slagit några dagar tidigare och haft riktigt besvärligt med.Efter lite omläggning av tån är alla är tillslut ute. Pojkarna slåss om den rosa/vita cykeln. Youssef tar med skräp och barn till återvinningen medan jag röjer upp på nedervåningen. Hur kan man hinna stöka ner så vansinnigt på bara drygt en timme?
 
En bild från Eid på det finaste jag har!
 
Till top